Installateurs en partners
0
Sluiten
    Laadpaal Outlet - Vrijdag 27 December 2023

    Slimmer laden met Laadpaal Outlet & Frank Energie

    Doe mee met de €250,- cashback actie

    Dynamische contracten veroveren snel de markt. Alleen al in het afgelopen jaar koos een
    kleine half miljoen Nederlanders voor een dynamisch contract. De verwachting is dat die
    trend doorzet en dat over een paar jaar de meeste Nederlanders een dynamisch contract
    hebben, net als in Scandinavië.


    Traditionele contracten passen niet meer bij een sterk geëlektrificeerde maatschappij. Met
    meer dan twee miljoen warmtepompen, zonnepanelen, thuisbatterijen en in 2024 een half
    miljoen elektrische auto’s, moet de consumptie van stroom beter afgestemd worden op de
    productie. Dynamische contracten bieden een prijsprikkel om stroomverbruik te verplaatsen
    naar goedkopere momenten en helpen zo die congestie te voorkomen. En alleen zo
    voorkomen we de steeds toenemende congestie op het stroomnet, alleen zo kunnen we
    blijven vergroenen, groenere energie verbruiken, en veel besparen op onze energierekening.
    Alleen zo kunnen we onze economische groei veilig stellen.

    Dynamische stroomtarieven lagen de afgelopen jaren significant (15-35%) lager dan die van
    vaste of variabele leveranciers. Door het stroomverbruik te verschuiven, bijvoorbeeld met
    behulp van een slimme app, kan je besparing flink oplopen. Door je auto slim op te laden op
    dynamische prijzen bespaarde je ten opzichte van vaste tarieven 62% op je laadkosten*. De
    keuze voor de energieleverancier gaat dan ook al een tijdje niet meer over
    loyaliteitsbonussen of marginale tariefverschillen. De echte besparing is voor de consument
    te halen door het aansturen van elektrische apparaten.


    Frank Energie loopt in deze aansturing voor op de concurrentie. Bijvoorbeeld met slim laden.
    Hieronder wordt uitgelegd hoe Frank slimmer dan slim (en dan de rest) laadt.

    Nu al overtuigd? Met deze link kunt u gebruik maken van de €250,- cashback

     

    De domme lader


    Je hebt een elektrische auto. Dan kan je op de oude manier opladen. Dat is met een
    energiecontract met een vast tarief, waarbij je auto begint met laden als je thuiskomt,
    meestal om 18:00 uur ’s avonds. Soms is ouderwets goed en slim, maar in dit geval niet. Om
    18:00 uur is de vraag naar stroom vrijwel elke dag het hoogst omdat iedereen dan thuiskomt
    en alle elektrische apparaten aangezet worden. Als de vraag het hoogst is, is de prijs van
    stroom meestal ook hoog. Dat merk je als gebruiker niet, omdat je een vast tarief had
    afgesproken met je leverancier. Maar die leverancier koopt de energie per uur in, en heeft
    die grote volumes tijdens die dure uren, gewoon verdisconteerd in de prijs. Dus die dure
    uren betaal je wel degelijk. Daarnaast zorgt die hoge vraagpiek voor grote problemen in ons
    netwerk, waardoor je buurman geen zonnepanelen meer kan plaatsen. Dit is nou typisch het
    gewoontegedrag dat veel geld kost, niet groen is, en onze energietransitie flink vertraagt.
    Onderstaande EV-rijder komt om 17 uur thuis en plugt zijn auto in z'n laadpaal. Hij heeft
    geen "slim laden" dienst geactiveerd en de auto zal daarom direct starten met laden.
    Hierdoor is hij duurder uit, want rond die periode zijn de uurprijzen (EPEX) vaak hoog. Dit is
    duidelijk geen slimme lader.

    De slimme lader

    De klant hieronder heeft wel een "slim laden" dienst geactiveerd. Er wordt niet direct gestart
    met laden maar er wordt eerst een laadplan gemaakt. Volgens dat ideale plan start het laden
    om 23u en eindigt om 6u. Daarmee wordt op de goedkoopste EPEX-uren geladen. Dit is een
    slimme lader.

    De slimste lader

    Voor de klant hieronder wordt eerst ook een ideaal laadplan gemaakt, maar er wordt tijdens
    het laden ook rekening gehouden met de prijzen op de onbalansmarkt. Deze onbalansprijzen
    zijn voorafgaand niet bekend en veranderen binnen de dag continu. Als er momenten
    voorbijkomen waarop het voordelig is om eerder te starten of wellicht te stoppen met laden
    dan wordt ingegrepen op het opgestelde laadplan. De klant krijgt de garantie dat hij
    minimaal de voordelen behorend bij het eerste laadplan toegerekend krijgt. Omdat
    opbrengsten op de onbalansmarkt niet automatisch via de energiefactuur worden
    verrekend, krijgt de klant deze via een aparte extra bonusvergoeding.


    Dat is hieronder versimpeld weergegeven.

    Dit is hoe wij voor onze klanten slim laden. Uniek in Nederland en gegarandeerd voordeliger
    dan als er alleen op uurprijzen wordt geoptimaliseerd!

    Daarnaast gebruiken we artificial intelligence (AI) om de EPEX-prijzen van overmorgen (en de
    dag erna) te voorspellen. Vooral in het weekend biedt dat extra voordeel voor onze laders.
    Want als die pas op maandagochtend wil vertrekken en als er op zondag lage prijzen worden
    voorspeld dan wachten wij op vrijdag en zaterdag nog even met opladen om zo het beste
    resultaat te halen.

     

    Dat vinden wij slim laden, maar dan slimmer...

     

    Zo laad je dus goedkoper, groener, en versnel je de energietransitie. Dat zijn dus drie vliegen in één klap.

    Doe mee met de €250,- cashback actie


    * De besparingen zijn gebaseerd op een simulatie in 2022. De gemiddelde all-in stroomtarieven van vaste en
    variabele aanbieders (ACM monitor, peildatum 23 maart 2023) worden vergeleken met de verwachte all-in
    dynamische jaarprijs zoals die bij Frank Energie gold op 23 maart 2023.

    Links: https://www.frankenergie.nl/nl/nieuws/dynamische-contracten-historisch-voordeliger-dan-vast-en-variabel

     

    News & updates

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking