Installateurs en partners
0
Sluiten
    Laadpaal Outlet - Dinsdag 19 Februari 2021

    Welke laadpaal

    Hoe kies je een laadpaal voor thuis?

    Alles wat je moet weten over vermogen, je meterkast en laadsnelheid

    Wanneer je je elektrische auto op eigen terrein kunt parkeren is het aantrekkelijk om thuis een laadpunt te installeren. Er zijn echter een hoop verschillende soorten laadpalen en wallboxen, welke moet je kiezen? We helpen je op weg.

    Welke situatie?

    De eerste stap is het bepalen van de situatie waarin de laadpaal wordt geplaatst. Een laadpaal voor thuisgebruik is minder uitgebreid en bestand tegen vandalisme dan een laadpaal in de publieke ruimte. Bepaal daarom direct waar de laadpaal geplaatst wordt.

    Welk merk elektrische auto?

    Zodra de situatie van de laadpaal bekend is, selecteert u het merk elektrische auto waarvoor u de laadpaal wilt gebruiken. Een elektrische BMW heeft namelijk een ander type aansluiting dan een Honda of een Chevrolet. Het is belangrijk dat het type aansluiting compatible is met het merk auto dat u rijdt.

    Hoeveel kilometers rijdt u?

    Het volgende wat u in acht dient te nemen is het aantal kilometers dat u dagelijks aflegt met de auto. Indien u veel rijdt, is het belangrijk dat de accu snel genoeg oplaadt zodat u niet met een lege accu komt te staan. Ook dit is per laadpaal verschillend.

    Vaste kabel of geen kabel?

    Niet iedere laadpaal is uitgerust met een vaste kabel. Indien u thuis een laadpaal gaat plaatsen is een vaste kabel misschien wel gemakkelijk, terwijl dit voor een laadpaal op kantoor niet handig is. Omdat hier auto’s met verschillende aansluitingen worden opgeladen is het juist fijn als iedereen zijn of haar eigen kabel kan gebruiken om de auto op te laden.

    Toegangsrestrictie

    U heeft bij verschillende laadpalen de mogelijkheid om een toegangsrestrictie in te stellen. Hiermee voorkomt u dat iedereen gebruik kan maken van uw laadpaal. Dit kan met een speciale kaart of een RFID sleutelhanger.

    Wallbox of laadpaal

    Als het om een laadpaal voor thuis gaat wordt de term wallbox nogal eens gebruikt. Tussen een wallbox en een laadpaal zit nauwelijks verschil: een laadpaal staat op een paal, een wallbox is aan de muur bevestigd. Los daarvan zijn het exact dezelfde installaties. In dit artikel gebruiken we de term laadpaal, maar geldt de informatie onverminderd voor een wallbox.

    Online vs Offline

    Tot slot wordt u gevraagd of u graag een laadpaal heeft die Online werkt of niet. Met een online laadpaal is het mogelijk om achteraf de stroomkosten te verrekenen. Een offline laadpaal is wat dat betreft eenvoudiger in werking: zodra de stekker wordt aangesloten begint de laadpaal te laden en deze stopt zodra de stekker wordt losgekoppeld.

    1-fase of 3-faseaansluiting

    Bij een 1-faseaansluiting is je meterkast middels één aansluiting van 230 volt op het elektriciteitsnet aangesloten, terwijl je meterkast bij een 3-faseaansluiting middels drie zogenaamde fasedraden van elk 230 volt op het elektriciteitsnetwerk is aangesloten. Door die drie fasedraden kan een 3-faseaansluiting een hoger vermogen leveren. Niet alleen de laadpaal moet geschikt zijn voor 3-faseladen, de auto moet er ook mee overweg kunnen. Sommige elektrische auto's zijn geschikt voor 3-faseladen, zoals Tesla's en de Renault Zoe, terwijl andere er niet mee overweg kunnen. Zo zijn bijvoorbeeld de Nissan Leaf, Kia e-Niro en Jaguar i-Pace niet geschikt voor 3-faseladen. Deze auto's kun je dus met een lager vermogen opladen en het duurt dus langer voor het accupakket weer vol is.

    Of je een 1- of 3-faseaansluiting hebt kun je op twee manieren controleren. Bij een 1-faseaansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter, bij een 3-faseaansluiting 3x220v/230v of 380/400v. Je vindt het ook op de factuur van je energieleverancier, daar staat bij een 1-faseaansluiting 1x25A of 1x30A. Bij een 3-faseaansluiting zal 3x25A op de factuur vermeld staan. Tegenwoordig worden alle nieuwe huizen met een 3-faseaansluiting opgeleverd, maar ook huizen met een 1-faseaansluiting kunnen in veel gevallen achteraf van een 3-faseaansluiting worden voorzien. Neem hierover contact op met je netbeheerder. De kosten voor zo'n verzwaring van de aansluiting verschillen per netbeheerder, deze liggen bij de drie grootste partijen tussen de 250 en 300 euro. Als je auto 3-faseladen ondersteunt is een verzwaring eigenlijk altijd de moeite waard.

    Hulp bij je laadpaal voor thuis

    Wij van Laadpaal Outlet verkopen laadpalen en wallboxen van verschillende fabrikanten en worden door onze installateurs vakkundig geïnstalleerd. 

    Toekomstbestendigheid

    Veel auto’s die al enkele jaren op de markt zijn beschikken nog niet over de nieuwere techniek om op de meest sterke laadpalen te kunnen laden. Ook kan het zo zijn dat je momenteel in een hybride rijdt. Hybrides hebben vaak een kleinere accu die ook niet het volle vermogen van de sterkere laadpalen kan benutten.

    Je kan er dan voor kiezen om een laadpaal te kiezen met het bijbehorende zwakkere vermogen van je huidige auto, of je kan kiezen om een sterkere laadpaal te kopen en die dan te begrenzen. Het prijsverschil tussen een 16A laadpaal die zowel 3,7kW als 11kW kan leveren of de allersterkste laadpaal van 32A die zowel 7,4kW als 22kW kan leveren is vaak namelijk slechts 50 euro inclusief de BTW.

    Wanneer je gaat voor deze sterkere laadpaal bespaar je bij je volgende auto wellicht honderden euro's doordat je niet opnieuw het hele proces door moet de bijbehorende levertijden, monteurs en uiteraard de aanschaf van weer een nieuwe laadpaal voor honderden euro's.

    News & updates

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking